FAKTA OM DEN ÖSTERLENSKA HALVKLUTEN.
Framtagen på nytt 1975 för att användas av
kvinnorna till Ingelstads och Järrestadshärads folkdräkt
av Gustav Åberg och Ann-Margret Malmqvist
GUSTAV ÅBERG, MUSEIINTENDENT PÅ ÖSTERLENS MUSEUM
är den i särklass mest betydelsefulla personen
för den
bevarade folkdräktskulturen på Österlen.
Under alla sina år som museiintendent samlade han in
och köpte alla dräktdelar som finns på Österlens Museum.
Av den anledningen kan museet nu
stoltsera med den största samlingen
av den gamla klädedräkten, som bars av
allmogebefolkningen på Österlen
fr. slutet av 1600-talet- ca 1850-talet.
Gustav Åberg
var en av Österlens Folkdansgilles medlemmar under 1975-1985,
och han var av naturliga skäl särskilt intresserad av dräkterna och dess
historia.Han frågade ut alla äldre människor om hur dräkten hade burits och
vilka delar som passade ihop och mest av allt deras historia.
Han var mycket behjälplig med att plocka fram
dräktdelar
så att folkdansgillets medlemmar kunde dokumentera
och kopiera och göra
mönster,
för att dräkterna skulle kopieras på ett riktigt sätt,
både vad
gäller material och modeller.
Österlens Folkdansgille
har
dokumenterat bl.a. otaliga skjortor ,särkar,opple ,hel och halvklutaroch
livkjolar,bröstlappar,brudlister och bugabån, men det största arbetet är
dokumentationen och ritningar av alla museets
tröjor i olika modeller, för
både kvinnor och män.Dessutom är alla uppsydda och bäres av föreningens
medlemmar
Halvkluten i
bouppteckningarna
En ständigt återkommande fråga från Gustav Åberg var:
"Vad är en halvklut och hur ser den ut
och hur och när har den använts tro?
I alla gamla bouppteckningar efter Österlenska kvinnor finns nämligen
upptaget minst ½ dussin och hos lite mer välbärgade kvinnor hade det funnits
ända upp till 2 dussin halvklutar."
Sigfrid Svenssons
:Svenska Folkdräkter-Tomelilla Byagård
En dag på vårkanten 1975, lusläste jag Sigfrid Svenssons:
Svenska Folkdräkter
Ett stort avsnitt handlar om de skånska klutarna och plötsligt hittade jag
ett avsnitt, med , med teckning,på en halvklut fr. Kverrestad; Ingelstads härad.
Denna halvklut var mycket
noga beskriven både hur den var uppknuten , material och när den
användes.Den fanns på Byagården i Tomelilla.
Det stod att läsa att det var den klut som alla kvinnor på Österlen
bar i
både helg och söcken.
Den var tillverkad av en stor fyrkant-delad på
skrådden, så att det blev en trekant. Mitt på skråddsidan är en dubbel
förstärkning i form av en rektangel med rundade ndade hörn.
Samtal med Gustav ÅBERG
Jag ringde genast upp Gustav Åberg, som hoppade högt av
upphetsning.
"Tack ska du ha- Jag ska genast sätta mej på tåget och bege mej
till Byagården i Tomelilla"
På kvällen ringde Gustav och berättade att han hade
halvkluten i sin väska på Österlens Museeum.
Tyvärr var kluten inte
uppbunden, men energisk som han var; hade han redan börja att leta i
Sigrfrid
Svenssons Originalanteckningar och foto, som finns på museet.
Om du kommer
in här imorgon så ska vi se vad som finns!
Kluten hittad
Dagen efter infann jag mej på museet
och Gustav Åberg
berättade glad i hågen att nu hade han både hittat bilder på uppknytningen
och beskrivning på när, var ,hur halvkluten använts
och halvkluten från
Tomelilla Byagår låg på bordet.
Den var sydd av halvblekt lite grövre linne
med duskor av lin i alla tre hörnen. Ett korstygnsmonogram i rött var sytt i
ena sidan.
På mitten en påsydd rektangulär bit med öppen långsida-instopp av
styvnad!.
"Nu blir det din uppgift att rita av och
sy upp halvkluten ,
och sedan får du se till att de österlenska kvinnorna börja använda den
gamla kluten igen!Själv ska jag studera allt material som finns att
uppbringa, så ska vi väl komma fram till hur och i vilka sammanhang man har
använt kluten" sa Gustav.
Jag bestämde mej snabbt för att rita av kluten och sy upp
den till mej själv.
Sedan knöt jag upp den med hjälp av Gustav Åbergs
instruktioner, som han dels läste upp från anteckningarna och så var det tid
att prova den!
Vilken klut! Liten och nätt och
som sitter kvar på huvudet
utan att ramla av !
Kluten bar jag första gången 1975 vid invigningen av
Vuxenskolan i Österlen , där Österlens Folkdansgille hade uppvisning på
gröningen vid havet
(före småbåtshamnen).
Kluten blev mycket uppmärksammad
och bärs nu av de flesta folkdräktsklädda Österlenkvinnorna.
Ryktet om halvkluten spred sej snabbt
över Skåne till de olika folkdanslagen ,Museerna och Hemslöjden, gjorde
många förfrågningar om material och dylikt,
Gustav Åberg ringde åter en dag och berättade att han
gjort många olika djupdykningar i olika skrifter och kom fram till klutens
användning:
Halvkluten bars i
första hand av den gifta den gifta bsp; den gifta nbsp; kvinnan-
Till vardags
hade man en rutig klut
till högtid
bar man den stora vita konstfärdigt uppbundna
lockakluten eller rosettkluten.
..men
vid alla andra tillfällen bar man halvkluten.
Den räknades som lite ``finare``,och användes på alla gillen
-(utom
bröllop,barndop och andra kyrkohögtider,)
till söndags, till vitt eller
randigt förkläde till blå eller grön kjol, samt till röd skinnklocka.
Halvkluten är alltså den mest vanliga kluten som
förekommit på Österlen-och kvinnorna bar den med stolthet.
men även kvinnor som fött barn före äktenskapet
fick bära halvkluten-liksom den rutiga vardagskluten
Efter giftermålet bars även den stora helkluten,
dock utan de röda hängande banden i lockakluten
Även flickor som konfirmerades bar på vissa ställen en
halvklut-
(men för
det mesta var det den röda locken för giftasvuxna flickor)
Österleningabunkens flickor i lock
Ann-Margret Malmqvist
Huvudbonader
Folkdräkter
|